BLOG DISCLAIMER

Blog ini merupakan blog berkenaan Ceritera Kehidupan / Ceritera ILMU / Ceritera Lawak@Gossip / Ceritera Persiapan Perkahwinan / Ceritera CINTA / Ceritera Sahabat & Ceritera Hikayat Cik Puan Sarah Hernyzar dan Encik Tuan Helmizan untuk sejarah kehidupan kami. Blog ini juga adalah untuk di kongsi bersama pada pembaca dan blogger. Sebarang pertanyaan boleh hubungi kami di Contact Us. Sebarang komen / kritikan boleh di isi di ruangan selepas entry. Sebarang perasaan menyampah / meluat / melugai / atau sebagainya adalah tanggungjawab sendiri. Sila tidak teragak-agak untuk pangkah X. Sekian Terima Kasih.

☆•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•☆

♥ ILMU : Wasiat Rasulullah S.A.W ♥

Ilmu yang bermanfaat ini ingin aku kongsi buat para pembaca blog aku. *ada ke yang sudi membaca ? cuba bg signal sket ? heheheheh* so selamat membaca dan selamat beramal.

Pesanan RAsulullah S.A.W. kepada Sayyidina Ali RA.

1. Jika berjimak pada malam khamis, maka Allah akan kurniaan kamu berdua anak yang bijaksana dikalangan yang bijaksana, atau seorang alim di kalangan orang yang alim

2. Jika kamu berjimak pada waktu tengahari di tengah langit, Allah S.W.T kurniakan kamu anak yang tidak dihampiri oleh syaitan, sehingga ia berubah (tua) dan menjadi seorang faqih serta Allah rezekikan kepadanya keselamatan agama dan dunai. 

3. Kalau kamu berjimak pada malam jumaat, nanti anak kamu berdua adalah seorang pemidato yang berwibawa dan petah

4. Jika kamu berjimak pada hari Jumaat lepas isyak akhir maka anakmu nanti seorang yang abdal (tekemuka)

5. Wahai Ali, janganlah kamu berjimak dengan isteri kamu pada wal malam (magrib). Maka sesungguhnya, jika dikurniakan anak kepadamu, ia menjadi tukang sihir, sunglap dan menkehendaki dunia kepada akhirat. Wahai Alia, peliharalah wasiatku ini sebagaimana aku telah memeliharanya dari Jibrail A.S

6. Wahai Ali, bila kamu berjimak dengan isteri, bacalah "Allahuma Jannibnia Syaithan WAjannibis Syaitan Mimma Razaktani". Maka yang demikian itu kalau Allah SWT mengurniakan kepada kamu berdua anak, tidak dimudharatkan oleh syaitan terhadapnya selama lamanya. 

7. Wahai Ali, Janganlah berjimak dengan isteri di atas loteng, maka yang demikian itu sesungguhnya jika Allah mengurniakan kepada kamu berdua anak, nanti anak itu menjadi seorang munafiq, pelampau dan melampau batas. 

8. Wahai Ali, janganlah berjimak dengan isterimu pada malam kamu hendak musafir , kerna yang demikian itu sesungguhnya jika Allah SWt mengurniakan kamu berdua anak, ia akan membelanjakan harta pada jalan yang tidak hak

9. JAngan berjimak pada malam hendak musafir dalam tempoh tiga hari tiga malam, kalau dapat anak, anak itu pembantu orang zalim

10. Hendaklah berjimak pada malam Isnin, jika dapat anak, ia menjadi sorang yang bepegang teguh pada Quran dan redha terhadap pembahagian Allah

11. Jika berjimak pada malam selasa, Allah memberi anak yang mendapat nikmat mati mati syahid.

12. Janganlah berjimak pada malam Adha kerna anak itu akan cacat berjari empat atau 6

13. Jangan berjimak di bawah cahaya matahari secara langsung , dan terkena cahayanya, kecuali ada bumbung, kalau tak, Anak itu akan meminta2 dan fakir sampai mati .

14. Jangan berjimak di bawah pohon kayu yang berbuah, nanti Anak itu seorang tukang gojo, tukang sebat atau ketua bengis. 

Sesapa boleh translet kan apa itu "tukang gojo" ? plssss... anyone... anyone...

15. Jangan berjimak antara azan dan istiqamah, kalau tak anak akan jadi sorang yang suka menumpahkan darah.

16. Jangan berjimak dengan isteri hamil kecuali dua dua sudah berwuduk.Jika tidak, anak itu akan jadi buta hati dan bakhil tangan.
ok ni aku tak paham. macam mana boleh hamil kalau dah hamil? erhkkk..>>bunting rusa?

17. Jangan berjima pada pertengahan nifsu syaab, kalau dapat anak, anak itu akan dapat tanda jelek pada muka dan rambut

18. Jangan berjimak dengan isteri pada akhir bulan iaitu lagi 2 hari nak habis, n anti anak itu akan jadi seorang yang meminta2

19. Jangan berjima tapi memikirkan tentang saudara perempuannya, nanti anak kamu akan jadi penolong dan pembantu orang yang zalim dan pada tangannya membuat kebinasaan kepada banyak manusia. 

20. Jangan berjimak pada awal (hari pertama) bulan, pada pertengahannya (sehari) dan pada akhir (dua hari ) di hujung bulan. Maka anak kamu nanti akan dapat penyakit gila, gila babi dan sufak mudak mengenainya dan anaknya

21. Jangan berjimak selepas zohor, kerna jika dapat anak, ia bermata juling dan syaitan sangat suka kepada manusia bermata juling. 

22. jangan bercakap2 semasa jima, jika dapat anak, anak tidak selamat dari bisu. Jangan lihat kepada faraj perempuan , jika tak, anak jadi buta. 

23. jangan berjima dengan syahwat kpada perempuan lain, nanti anak itu akan jadi pondan bersifat benci yang hina. 

24. Jika berjunub di tempat tidurjangan membaca Quran, bimbang akan turun kepada kamu berdua api (bala) dari langit yang membakar

25. JAngan berjimak kecuali isteri ada satu tuala dan suami ada satu tuala, nanti membawa kepada permusuhan antara suami isteri dan berpecah dan talak. 

26. Jangan berjimak dengan isteri secara berdiri umpama keldai, nanti kalau dapat anak, anak kencing di tempat itdur umpama keldai yang suka kencing merata2. 

27. JAngan berjimak dengan isteri pada malam raya aidilfitri, nanti anak itu cacat dan tidak akan mendapat anak baginya kecuali sesudah ia tua. 

dan 

RAsululullah telah berwasiat, kepada Saidina Ali bin Abi Thalib, di mana BAginda bersabda, 

"wahai Ali, bila pengantin perempuan masuk ke dalam rumahmu, (suruh ia) tanggalkan kasutnya ketika ia duduk dan (suruh ia) membasuh kedua dua kakinya. Maka sesungguhnya apabila kamu berbuat demikian, Allah SWT mengeluarkan tujuh puluh jenis kefakiran dari rumah kamu, dan ALlah memasukkan tujuh puluh jenis keberkatan menaungi di atas kepala pengantin sehingga sentiasa keberkatan itu sertai di setiap penjuru rumahmu, dan pengantin itu sejahtera dari penyakit gila, sawan (gila babi) dan sufak selama mana ia berada di dalam rumah tersebut. Laranglah pengantin itu daripada memakan dan meminum empat jenis makanan pada minggu pertama perkahwinan iaitu susu, cuka, coriander (ketumbar) dan epal masam kerana rahim perempuan itu kering dan sejuk dengan empat perkara ini dan menghalang dari mendapat anak. Sesungguhnya tikar di penjuru rumah adalah lebik baik daripada perempuan yang tidak mendapat anak. Cuka itu apabila ia minum semasa ia haid, haid itu tidak akan bersih selama lamanya secara sempurna. Ketumbar mengganggu haid dan menyukarkan bersalin. Epal masam memotong haid sebelum masanya maka menjadikan haid itu berlalu begitu saja dengan sebabnya

Islam itu indah dan lengkap. Bersama kita menuntut ilmu, berkongsi dan beramal semoga mudah segala urusan pada masa hadapan kelak. Wallahualam... Selamat beramal.

No comments:

Post a Comment

Thank you for dropping by my humble blog.
And thank you for drop some comments.
May Allah bless your life. Aamiin.

Copyright © Hernyzar Helmizan Profile and Official. Designed by sarahhernyzar