BLOG DISCLAIMER

Blog ini merupakan blog berkenaan Ceritera Kehidupan / Ceritera ILMU / Ceritera Lawak@Gossip / Ceritera Persiapan Perkahwinan / Ceritera CINTA / Ceritera Sahabat & Ceritera Hikayat Cik Puan Sarah Hernyzar dan Encik Tuan Helmizan untuk sejarah kehidupan kami. Blog ini juga adalah untuk di kongsi bersama pada pembaca dan blogger. Sebarang pertanyaan boleh hubungi kami di Contact Us. Sebarang komen / kritikan boleh di isi di ruangan selepas entry. Sebarang perasaan menyampah / meluat / melugai / atau sebagainya adalah tanggungjawab sendiri. Sila tidak teragak-agak untuk pangkah X. Sekian Terima Kasih.

☆•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•☆

♥ TIPS : Belai Janggut Suami ♥

Kajian mendapati janggut lelaki mengandungi hormon testosteron yang amat diperlukan bagi kesuburan wanita. Ia mampu menstabilkan kitaran haid selain menggalakkan pertumbuhan telur wanita. Kajian tersebut telah dilakukan oleh saintis dari Massachusetts Institute of Technology, Amerika Syarikat, dibawah jurnal nya yang berjudul The Amazing Fact of Human Body.

So..! Kepada mana-mana pasangan suami isteri yang mahukan anak, sila paksa suami simpan janggut segera, lepas simpan jgn cukur, tapi jgn lupa siram baja plak..untuk bagi cepat panjang. Bila dah panjang dan boleh dipintal-pintal gitu, hah..itulah masanya, asal ada ruang jer..korang belai la janggut laki hangpa tu, belai jaa..jgn belit janggut tu kat leher laki plak..mampuih la orang tua tu ! Apa macam ?

Sesungguhnya banyak hadis sahih menyuruh memelihara janggut dan berulang kali pula melarang mencukurnya dengan larangan yang keras.

Berjanggut dan berjambang amalan yang tidak pernah ditinggalkan oleh para sahabat, para tabiin dan Salaf as-Soleh. Tidak sepatutnya individu yang mengaku dirinya beriman kepada Nabi Muhammad saw mengabaikan suruhan baginda yang diulang berkali-kali. Ingatlah, menentang suatu kewajiban yang ditetapkan oleh syara’ seperti memelihara janggut adalah suatu bentuk perbuatan yang membawa kepada fasiq.

Sikap tidak memperdulikan larangan Allah swt adalah perbuatan keji. Dianggap keji kerana meremehkan hukum-ahkam syara’. Perbuatan seperti ini adalah berdosa dan fasiq. Inilah hakikat yang berlaku kepada orang-orang Islam masa kini apabila diajukan persoalan hukum berjanggut. Seseorang itu tidak dianggap beriman sebelum mencintai Allah dan Rasul-Nya lebih dari mencintai dirinya sendiri dan ia sewajarnya komited dalam hal ini. Persoalannya, di manakah tanda pembuktian cinta seseorang jika tidak mentaati dan tidak merealisasikan seruan kekasihnya.

Tidak benar pengakuan seseorang yang mengaku mencintai Allah dan Rasul-Nya jika hanya mementingkan hawa nafsunya tanpa membuktikannya dengan ketaatan walaupun ketaatan tersebut disangka perkara kecil.

Rasulullah saw telah menegah para sahabatnya daripada mencukur janggut dengan beberapa alasan. Baginda telah mengisyaratkan setiap lelaki beriman supaya memelihara janggut atau jambang mereka.

17 comments:

  1. huhu baru tau ni. nanti nk bgtau hubby la :p

    ReplyDelete
  2. yeay..pudin ade janggut sejemput yang comel..ade hikmah kan setiap sunnah nabi..

    ReplyDelete
  3. @cha hehe. selamat mencuba. sunnah Rasulullah bagus utk di amalkan.

    ReplyDelete
  4. patut la aku banting pelamin (entry kina)...laki berjanggut kambing gtu...hahaha...

    ReplyDelete
  5. hahaha, geli geli...x suke janggut, mcm mana ni????

    ReplyDelete
  6. Waaa... Bagus la u share pasal ni babe... Hehe.. Pasni boleh la buat camtu..

    ReplyDelete
  7. @Lala Latif banting bunting pelamin jgn sebut. peca perot gelak. haha. oopps sorry kina. sb cute sgt entry tu.

    ReplyDelete
  8. @syakila_purple sara pn tasuke janggut. lg pn incik tunang tidak kacak berjanggut. hoho~!!!

    ReplyDelete
  9. @chenta nana sila kan sila kan.. laki sendiri x de salahnya. cuma jgn buat depan umum :P

    ReplyDelete
  10. i suke ade janggut..laki i ade janggut beberape helai..ahaha :))

    ReplyDelete
  11. Sarah, my husband to be pun ade janggut sejemput jugak..hihihi..x sbr lah nk kawen kalo mcm ni.hihi..oh ya, sarah dh terima kan depo tu?hihi

    ReplyDelete
  12. @EReeN shafreeniza haha ereen nnt soh ur hubby simpan janggut. ckp nk belai2 utk kesuburan. boleh ?

    ReplyDelete
  13. @Nina Isofea bunting pelamin la nina nnt. hehe. dh dpt dear. tgu eh x lama lg smpi. eh u mengajar di KPM kan ? msti u kenal my dad and my sista. haha. kecik je dunia ni :) ntah2 kita pernah terserempak tak.. :p

    ReplyDelete
  14. @sarahhernyzar AMIN AMIN AMIN..mmg nk sgt bunting pelamin.heheh..mmg over ai ni keh, kawen pon belom..owh really.. Sape ur dad n ur sista? Owh, its a small world after all!

    ReplyDelete
  15. @Nina Isofea my dad Rahman Tahar. yg selalu MC sb saket tu. skng beliau di MARA Pahang. my sista nama Sarah Hermizar. dia dh abes dip dh. but she said u teach her English. :)

    ReplyDelete
  16. Sarah: OMG...x sangka sgt kn.what a small world! Hihi..aah, I'm teaching english..x sngka en.rahman is ur dad..hope he is getting better yep?

    ReplyDelete

Thank you for dropping by my humble blog.
And thank you for drop some comments.
May Allah bless your life. Aamiin.

Copyright © Hernyzar Helmizan Profile and Official. Designed by sarahhernyzar